Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2020. szeptember 26. 17:41 Vállalat

Nem lehet véletlen, hogy a hazai kkv-k krémje jól teljesít a járványban is

Készítettünk egy mini, nem reprezentatív felmérést azoknak a cégeknek a körében, amelyeket eddig portrészerűen bemutattunk a G7-en. Három kérdésben arra voltunk kíváncsiak, hogy ezeknek a sikeres, befutott magyar kis-és középvállalatoknak mi jelentette a legnagyobb feladatot a tavaszi korlátozások miatt, bevezettek-e valamilyen innovatív megoldást, és mire számítanak a következő hónapokban.

A legtöbb válasz az informatikai szektorból érkezett, és ezek a cégek jóval kevesebb nehézségről számoltak be, mint a többiek. A szektort csak közvetve érintette a járvány, és általában rövidebb távon okozott problémákat.

A legnagyobb feladat az informatikai vállalatoknál általában a belső munkafolyamatok átszervezése volt, az otthoni munkavégzés komoly szervezést igényelt. Üzleti oldalról viszont kisebb lejtmenet után lendületbe került a szektor, ha vissza is mondtak projekteket, ez általában átmeneti nehézség volt, az első sokkot követően visszatértek a megrendelők, akár a korábbinál is többen.

A Supercharge például azt mondta nekünk, az izoláció első heteiben érezni lehetett, hogy a partnerek figyelme a járvány okozta azonnali üzleti problémák elhárítására irányult, de pár hét múlva jó részük lehetőségként (is) kezdett tekinteni a helyzetre. Ilyenkor elő lehetett venni az addig fiókban tartott digitalizációs ötleteket.

Volt olyan, részben  informatikai profilú cég is, ahol nagyobb volt a kezdeti sokk. A digitális marketinggel, hűségprogramokkal foglalkozó, főleg nagy nemzetközi divatcégeknek dolgozó Antavonál pár nap alatt tűnt el a potenciális ügyfelek 75 százaléka.

Az értékesítési folyamatok nagy részének elakadása volt a legnagyobb probléma a Fitpuli nevű vállalati életmód-egészségügyi alkalmazást fejlesztő cégnél is, így arra az időszakra felfüggesztették a marketing tevékenységet. A tisztítószereiket bérgyártással előállító reNEW Technologies-nál pedig hiába nőtt a kereslet, a megnövekedett fertőtlenítőszer igény miatt hátrébb sorolták a többi terméküket, így pont a karantén idején kellett egy tartalék bérgyártót keresniük; erre azért is szükség volt, mert a járvány kellős közepén léptek be az osztrák piacra és növelni kellett a gyártási kapacitást.

Kevés a pályázat

A lélegeztetőgépek itthoni fejlesztésében is részt vevő egészségipari gyártócégnél, a Femtonicsnál a személyes találkozások elmaradásával küzdöttek leginkább, mivel értékesítési és marketing stratégiájuk fontos része a termékek nemzetközi konferenciákon való bemutatása. Ezek idén vagy elmaradtak, vagy online rendezték meg őket, de a virtuális konferenciák hozama vállalati oldalról egyelőre alacsony.

Egy másik, rendkívül aktuális profilú egészségipari cégnél, a kézhigiéniai szkennereket fejlesztő és gyártó HandInScannél rákapcsoltak a gyártásra, nagyobb raktárkészletet halmoztak fel. Közép- és főként hosszú távon előnyös piaci trendekre számítanak a szektorban, amiben segít, hogy már most megjelentek a következő járvány hatékonyabb megelőzését szolgáló, új technológiák fejlesztésére kiírt pályázatok.

Ugyanakkor azt mondják, hiába hirdettek ki komoly összegű pályázati lehetőségeket hazai és uniós szinten, a túljelentkezés jellemzően 20-50-szeres volt. Míg jelenleg mindenki csak az azonnali megoldásokra akar költeni – fertőtlenítőszer, maszk, lélegeztetőgép – abban bíznak, hogy a következő években nagy hangsúlyt kapnak a megelőzést támogató rendszerszintű megoldások.

Feltalálták magukat

A leginnovatívabb kríziskezelési megoldás díját (ha volna ilyenünk), a Starschema integrált információs rendszere kapná tőlünk. Amerikai partnerükkel, a Snowflake-kel közösen fejlesztettek egy ingyenes és szabadon felhasználható adathalmazt, amely a járvánnyal kapcsolatos hiteles forrásokra támaszkodva elmondásuk szerint jelenleg az egyik legátfogóbb adatszolgáltatást nyújtja a világon.

A napos oldal

Egy másik cég, a Precognox szerint az informatika már rövidtávon is inkább a nyertese lesz a válságnak, mert nagyon erős közös tapasztalat lett, hogy mennyire fontos egy vállalat vagy szervezet folyamatainak digitalizációja. Akiknél már ez volt a helyzet, nagyobb megrázkódtatás nélkül folytatni tudták a tevékenységüket, a többiek pedig megtanulták, hogy érdemes ebbe fektetni – jelezték a válaszukban.

Előre menekültek, új piacok felé nyitottak a járványból való kilábalás részeként az Antavonál: Európa és Amerika után a Közel-Keleten és Ázsiában kezdtek terjeszkedni. Ázsia szerintük jobban kezelte a járványt, mert igaz, hogy volt egy drasztikus leállás, de a fegyelmezettségnek köszönhetően ott nincs második hullám, dinamikus növekedésben van a régió, és elkezdtek a digitális átalakulási projektekbe fektetni. Az cégnél a kezdeti bezuhanás után visszajött a potenciális ügyfelek több mint fele, és sikerült sok új nagy ügyfelet szerezniük, ennek köszönhetően idén jelentős árbevétel növekedést várnak.

A Starschemánál már az első fél évben teljesítették a 2020-as üzleti terv számait, és bár a harmadik negyedévben némi visszaesésre számítanak, az egész évre ők is magasabb bevétellel számolnak, mint tavaly. Hasonlóan optimisták a Fitpulinál is, ősszel már egy erőteljesebb marketing kampánnyal is készülnek. Úgy látják, hogy a tavaszi korlátozások után kezdenek magukhoz térni a fő vásárlóközönségüket jelentő nagyvállalatok, ezért aktív következő félévet várnak.

Óvatosan pesszimisták

A Clean Way hulladékgazdálkodási cégnél kevésbé bizakodók, nem számítanak gyors kilábalásra. Hasonló a helyzet a reNEW-nál, a HandInScannél pedig úgy vélik, a gazdasági válság lassítani fogja a beszerzéseket, korlátozza a beruházási forrásokat, emiatt csak lassú, elnyújtott üzleti felfutásra számítanak.

A járvány egyik vitathatatlan nyertese az otthoni kenyérsütés megugrása és a felhalmozási hullám miatt a prémium minőségű liszteket előállító pásztói Bio Malom Kft. A liszt iránti kereslet berobbanásakor sikerült megállapodniuk egy kezelhető költségű, rövid határidővel dolgozó csomagszállító céggel, és az igények kielégítéséhez szükséges idő lerövidítésére bevezették az 5 kilogrammos kiszerelést is.

Emelkedést várnak az eladásokban, de már nem olyan nagyot, mint a tavasszal, mert nem számolnak a korábbihoz hasonló teljes leállással, és úgy látják, az emberek megtanulták, hogy nem kell felhalmozni az élelmiszereket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat cégportré informatika járvány kenyér kkv vállalkozás válság Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 4. 05:07 Adat

Soha nem volt még ilyen enyhe az év eleje Magyarországon

Nemcsak globálisan, Magyarországon is kiugróan magas volt az átlaghőmérséklet 2024 első harmadában. Februárban és márciusban is megdőlt a hőmérsékletrekord.

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.