Hírek nyitott szemmel, nyitott lélekkel

A hercegné, aki maga írta tündérmeséjét

Forrás: WMN | Szemlézés időpontja: 2020. június 1. 13:43

Ez egy szemlézett tartalom - nem mi írtuk. A cím alatt látható, hol jelent meg a teljes írás. Nem azért tesszük közzé, mert egyetértünk vele, hanem mert a témát alkalmasnak tartjuk a párbeszédre, akár az ellenvélemények kifejtésére.

Ebben a sztoriban minden van, amiről a sztereotípiák szerint minden kislány ábrándozik: balett, csodás tüllszoknyák, hatalmas virágcsokrok, és főként herceg. Igaz, nem fehér lovon. És ő aztán végképp nem sztereotip. Ez a sztori azonban sokkal több annál, mint hogy „boldogan éltek, míg meg nem haltak”: a szerelem, az önállóság, az erő és a végtelen bizalom története ez. Ma lenne százéves Ottrubay Melinda, aki prima ballerina assolutából lett lázadó, kellékfeleség helyett pedig megfontolt, racionális és lenyűgöző elkötelezettségű vagyonkezelő. Csepelyi Adrienn írása.

Ottrubay Melinda 1920-ban született Budapesten, Ottrubay Dezső törvényszéki elnök lányaként. Édesanyja íratta be tánciskolába, az egészséges testmozgás érdekében nyolcéves korában, s csakhamar kiderült: Melindának nemcsak kedve, de tehetsége is van a tánchoz.

1931-ben a Brada Tánciskola a Royal Orfeumban tartotta egyik matinéját, itt figyeltek fel a Harlekin-táncot lejtő Ottrubay Melinda kivételes tehetségére. Az iskolában tanított a névadó Brada Ede fia, Brada Rezső is, aki nem mellesleg az operaház balettmestere volt, így az ifjú tehetség Melinda csakhamar az intézmény balettkarában találta magát. Tizennégy esztendősen státuszt és fix fizetést kapott, egy év múlva pedig elnyert egy nyolcszáz pengős ösztöndíjat Párizsba, ahol a moszkvai Nagyszínház egykori prímabalerinájától, Ljubova Jegorovától tanult.

Ventilátor kisasszony

Radnai Miklós zeneszerző 1925-től egészen 1935-ös haláláig igazgatta az operaházat. Regnálását az intézmény egyik aranykoraként szokás emlegetni, s ez sok szempontból igaz is: Radnai financiálisan és művészileg is megerősítette az operaházat, megalapította az Operabarátok Egyesületét, és haladó szellemben mutatott be műveket a közönségnek. A visszaemlékezések szerint Radnai idején kezdték igazán komolyan venni az intézményben a balettoktatást (Radnai maga is komponált táncjátékot), ám míg a korabeli balerinák elmondása alapján a férfi táncosok nagy részének nagyjából annyi feltételt szabtak, hogy lehetőleg az orruk legyen az arcuk közepén, a nők kapcsán igen sajátságos szabályokat hozott a direktor úr.

Jelesül: tilos volt férjhez menniük, legfőképpen pedig gyermeket szülniük, hiszen a műfaj sikerének kulcsát túlnyomórészt a női báj és esztétika jelentette, amit nem lehetett ilyesmikkel tönkretenni.

Ebben szerepe volt annak is, hogy a korabeli kritikusok nagy része főként zeneileg volt művelt, és ilyen szempontból vizsgálta a balettelőadásokat is: a balerináknak javarészt „kislányos bájáról”, „ártatlan, éteri megjelenéséről” írtak – hiszen nemigen tudták megítélni, technikailag mit látnak a színpadon.

Ebből a gyorsan változó-fejlődő szakmai közegből ragyogott ki Ottrubay Melinda, akit „Ventilátor kisasszonynak” neveztek a házban, ugyanis egy piruettben 14-15 forgásra is képes volt. Csak a miheztartás végett: Brada Rezső háromhavonta rendezett forgásversenyeket a társulatban, így aztán nem csoda, hogy Melinda hamar rangot szerzett magának.

Tehetségének hamar híre ment Európa-szerte

Technikai képzettsége mellett színészi, szerepformálási képessége is egészen kivételes volt. „[…] nem elég az, hogy a balerina a rendező és a táncmester utasítása szerint tánclépéseket próbál. Én legalább nem elégszem meg ezzel. Ismernem kell annak az operának egész szövegét és muzsikáját, amelyben, ha csak rövid ideig is, de táncolnom kell. Mire eljön a premier, tánccá érik meg bennem minden, amit a zene kifejezni akar” – vallotta Ottrubay Melinda, aki minden egyes szerepére alaposan felkészült: múzeumokat járt, rengeteget olvasott, hogy tisztában legyen a mű kulturális kontextusával.

Fellépett Bécsben, Münchenben, Bayreuthban is.

Az 1943-as idény kezdetekor az operaház prímabalerinájává nevezték ki, s innentől popkulturálisan is meghatározó szereplője lett a magyar közéletnek: reklámszerződéseket kapott (például az Odol szájvíz arca lett) és filmszerepeket kínáltak neki.

Mi a szemle?
Változatos médiatartalmak rendszeresen frissülő, mértéktartó válogatása.

Kiknek szól?
Akik kiegyensúlyozott támpontot keresnek a médiazajban, mert elegük van a szekértábor-logikából.

Kik vagyunk?
Elkötelezett sajtómunkások, akik hisznek a tájékozottság értékében.

Ha szeretnéd, hogy a saját honlapodon is megjelenjenek a legfrissebb szemlék, vagy üzenni szeretnél a szerkesztőknek, ide írhatsz nekünk levelet:

a Szemle.hu csapata