Hírek nyitott szemmel, nyitott lélekkel

Kréta és gumibot – Gyermeki agresszióra agresszióval felelni erkölcsi csőd

Forrás: 168 óra | Szemlézés időpontja: 2020. augusztus 6. 07:42

Ez egy szemlézett tartalom - nem mi írtuk. A cím alatt látható, hol jelent meg a teljes írás. Nem azért tesszük közzé, mert egyetértünk vele, hanem mert a témát alkalmasnak tartjuk a párbeszédre, akár az ellenvélemények kifejtésére.

Gyülekeznek a frissen kiképzett iskolaőrök. Szeptembertől – ha lesz tanévkezdés – több száz iskolában, tanintézetben gumibottal, spray-vel felszerelt „rendügyi szakemberek” vigyáznak a szervezett működésre. Hogy az iskola konfliktusokkal telített hely, tudtuk. Az is közhely, hogy az iskolai erőszak eszkalálódása világjelenség. A kezelés módjai eltérők. Nem mindegy, hogy izomból indítunk, vagy szakértő, pszichológus, s nem utolsósorban pedagógus próbálja a konfliktusokat moderálni. Stefanik Krisztina autizmus-szakértővel, pszichológussal, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának docensével beszélgettünk.

- Az időszámításunk előtti 5. században élt Szókratész – iróniával mondom, a liberális Szókratész – panaszaiból tudjuk, „a mai fiatalok” nem tisztelik a kort, „fenyegetik, bántják a tanáraikat”. Erőszakos események az iskolában mindig voltak. Nem lehet, hogy a mobiltelefon, a közösségi média kelt olyan benyomást, hogy az erőszak mindent behálóz?

- Sajnos nem. Az erőszak terjedését valóban igazolják a kutatási adatok. Egyértelmű, követhető növekedést látunk. Csak mellékesen teszem hozzá: sokan, ha agresszióról beszélnek, ütésre, rúgásra, fizikai erőszakra gondolnak, pedig az agressziónak ezernyi változata van. A mentális bántalmazás, sőt az elhanyagolás is agresszió. Bizonyos értelemben az ismétlődő megalázás és elhanyagolás rosszabb, miközben a fizikai agresszió láthatóbb a mobiltelefonok, online közlési formák miatt. Azok a gyerekek, akik különleges bánásmódot igényelnének (mozgáskorlátozottak, autizmussal élők), egyre nagyobb arányban vannak kitéve iskolai bántalmazásnak. De a speciális problémákban nem érintett fiatalok fele is átélt már iskolai bántalmazást. Ez riasztó arány.

- A felnőttek az iskolában nem agresszívek? Ők csupán az erőszakhullám elszenvedői?

- Ez az, amibe kevésbé látunk bele. Egy lehetséges konfliktustípus, hogy a szülő bemegy az iskolába, hogy megfenyítse a gyermekét bántalmazó másik gyereket, nem ritkán a pedagógust. Az esetekről megbízható adataink nincsenek, tudományos terminológiával „anekdotikus adataink” vannak. Tudjuk, az emberek szeretik a leegyszerűsítő megoldásokat. Az iskolai agresszió komplex jelenség. Naiv elképzelés, hogy bejön a jóságos rendőr, megfegyelmezi a rosszalkodókat, jutalmazza a jókat. Mivel az agresszív viselkedésnek bonyolult háttere van, már késő akkor közbelépni, amikor a vihar tombol. Azelőtt kell tenni ellene, mielőtt elkezdődik.

Mi a szemle?
Változatos médiatartalmak rendszeresen frissülő, mértéktartó válogatása.

Kiknek szól?
Akik kiegyensúlyozott támpontot keresnek a médiazajban, mert elegük van a szekértábor-logikából.

Kik vagyunk?
Elkötelezett sajtómunkások, akik hisznek a tájékozottság értékében.

Ha szeretnéd, hogy a saját honlapodon is megjelenjenek a legfrissebb szemlék, vagy üzenni szeretnél a szerkesztőknek, ide írhatsz nekünk levelet:

a Szemle.hu csapata