Hírek nyitott szemmel, nyitott lélekkel

Milyen hatásai lehetnek a digitális és a normál oktatás váltakozásának? – az iskolapszichológus válaszol

Forrás: Eduline | Szemlézés időpontja: 2020. október 25. 15:00

Ez egy szemlézett tartalom - nem mi írtuk. A cím alatt látható, hol jelent meg a teljes írás. Nem azért tesszük közzé, mert egyetértünk vele, hanem mert a témát alkalmasnak tartjuk a párbeszédre, akár az ellenvélemények kifejtésére.

A koronavírussal együtt megérkezett a digitális oktatás fogalma is a diákok életébe. Milyen lelki hatásai lehetnek, ha a vírushelyzet miatt hol otthon, hol pedig az iskolában kell tanulniuk? Egy iskolapszichológussal beszélgettünk arról, hogy ez milyen követkeményekkel járhat.

Tavasz óta minden megváltozott, a koronavírus átalakította az oktatást is. A diákok megtapasztalták, hogy milyen az, amikor egyik pillanatról a másikra otthonról kell órákat hallgatni, házi feladatot leadni és dolgozatot írni. Matavovszky Dominika, iskolapszichológussal beszélgettünk arról, hogy milyen pozitív és negatív hatásai lehetnek a két oktatási forma váltakozásának.

Eduline: Milyen hatással lehet a gyerekekre, ha a normás oktatási rend folyamatosan váltakozik a digitálissal, itt gondolunk a különböző korosztályokra is? Az alsós, éppen iskolát megkezdő gyerekeknek más lehet majd a fogalmuk az iskoláról? Elképzelhető, hogy másképpen fognak szocializálódni?

Matavovszky Dominika: A digitális oktatás pszichés hatásainak vizsgálata nem egyszerű, hiszen a járvány lefolyásának intenzitását és idői tényezőit nem ismerjük pontosan. Az 1-2 hetes átmeneti digitális oktatás, a hibrid oktatás vagy éppen a hosszú iskolai szünetek hátterében is eltérő lélektani folyamatok működhetnek. A bizonytalanság egy erős feszültséget keltő tényező, ami ráadásul már hosszú ideje fennáll. Az iskolai életet jelentősen megkönnyítené, ha látnánk azokat a feltételeket, amelyekhez hosszútávon alkalmazkodnunk kell. Jelenleg egy ideiglenes helyzetre vagyunk berendezkedve, amely automatikus készenléti állapotot is jelent. Természetesen ez pszichés kapacitásainkat is jobban igénybe veszi.

Szerencsére vannak általános irányelvek, amelyek a változó körülményektől kevésbé függenek. Minden korosztálynak nagy az igénye a rendszerre, így a rendszer (órarend, világos követelmények és következetes számonkérés) kialakítása oktatási módtól függetlenül elsődleges szempont. A tanulási motiváció fenntartása szintén kritikus tényező, így a rendszeres visszajelzéseket és a személyes kapcsolódást az online térből sem szabad megspórolni. Ezek nemcsak a tanítás és tanulás hatékonyságát segítő elemek, hanem az iskolai életre való szocializációt, ezáltal a gyermekek iskoláról alkotott elgondolását is meghatározzák.

Mi a szemle?
Változatos médiatartalmak rendszeresen frissülő, mértéktartó válogatása.

Kiknek szól?
Akik kiegyensúlyozott támpontot keresnek a médiazajban, mert elegük van a szekértábor-logikából.

Kik vagyunk?
Elkötelezett sajtómunkások, akik hisznek a tájékozottság értékében.

Ha szeretnéd, hogy a saját honlapodon is megjelenjenek a legfrissebb szemlék, vagy üzenni szeretnél a szerkesztőknek, ide írhatsz nekünk levelet:

a Szemle.hu csapata